آرشیو دستاوردها

کسب رتبه الف توسط نشریات پژوهشگاه رنگ

کسب رتبه الف توسط نشریات پژوهشگاه رنگ

دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی‌ با هدف ارتقای نشریات علمی کشور، طرح رتبه‌بندی نشریات علمی را بر اساس شاخص‌های مهمی چون وضعیت انتشار، نمایه در پایگاه‌های اطلاعات علمی، دارا بودن سامانه استاندارد و تکمیل اطلاعات در سامانه ارزیابی نشریات علمی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد و بر اساس آن نشریات را در چند سطح رتبه بندی می‌کند. در این رتبه‌بندی، نشریه علمی علوم و فناوری رنگ و مطالعات در دنیای رنگ متعلق به پژوهشگاه رنگ در ارزیابی سال ۱۴۰۰ موفق به دریافت رتبه الف شدند. اطلاعات بیشتر در تارنمای https://journals.msrt.ir/ قابل دسترسی است.

بیشتر
اخذ جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی  توسط پژوهشگاه رنگ در سال ۱۳۹۷

اخذ جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی توسط پژوهشگاه رنگ در سال ۱۳۹۷

واحد آموزش و توسعه منابع انسانی پژوهشگاه رنگ با شرکت در فراخوان انتخاب برترینهای آموزش و توسعه منابع انسانی ایران، در ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی که با حضور مقام محترم وزارت علوم، معاونت محترم اداری و مالی، مدیر کل امور اداری و سایر مسئولان حوزه ستادی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و مدیران دانشگاهها، موسسات پژوهشی و سایر وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و خصوصی و ... در روزهای هفتم و هشتم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ تشکیل گردید، موفق به اخذ جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی در بخش تنظیم، تسهیم و نشر تجربه برتر با عنوان "پیاده سازی الگوی استاندارد آموزشی از نیازسنجی تا ارزیابی اثربخشی در پژوهشگاه رنگ" گردید.  

بیشتر
اختراع اسپکتروفوتومتر انتقالی بر پایه تصویر  در پژوهشگاه رنگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

اختراع اسپکتروفوتومتر انتقالی بر پایه تصویر در پژوهشگاه رنگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

تاکنون اسپکتروفوتومترهای انتقالی ساخته شده همگی با استفاده از حسگرهای خطی بوده اند. استفاده از حسگر خطی این الزام را ایجاد می کرد که دستگاه نیاز به کالیبراسیون طول موجی روی حسگر داشته باشد. این کار با استفاده از فیلترهای استاندارد که دارای بیشینه جذب در طول موج های مشخص هستند انجام می پذیرفت.  اسپکتروفوتومتر انتقالی بر پایه تصویر با استفاده از حسگرهای دو بعدی متداول ساخته شده است. این دستگاه این قابلیت را دارد که با استفاده از منبع نوری خاص به کار رفته در دستگاه کالیبره شود و به همین دلیل بی نیاز از کالیبراسیون های طول موجی است. همچنین نرم افزار و واسط کاربری این دستگاه در پژوهشگاه رنگ توسط آقای دکتر علیرضا محمودی نهاوندی یکی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه، طراحی گردیده است. 

بیشتر
به همت محققان پژوهشگاه رنگ: اولین دستگاه رامان کانفوکال در ایران در آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه راه اندازی گردید.

به همت محققان پژوهشگاه رنگ: اولین دستگاه رامان کانفوکال در ایران در آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه راه اندازی گردید.

اولین دستگاه رامان کانفوکال در ایران، طی روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ توسط کارشناس فرانسوی شرکت سازنده در آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه رنگ نصب و راه اندازی شد. میکروسکوپ رامان کانفوکال یک تکنیک تصویربرداری با وضوح بالا است که به طور گسترده ای برای توصیف مواد و نمونه از نظر ترکیب شیمیایی آنها استفاده می شود. خواص شیمیایی ترکیبات جامد و مایع را می توان با رزولوشن مکانی آنالیز کرد. نیاز برچسب زدن و یا دیگر روش های آماده سازی نمونه نیست. با تصاویر رامان، اطلاعات مربوط به ترکیبات شیمیایی و توزیع آنها در نمونه را می توان به وضوح نشان داد. این دستگاه با داشتن دو لیزر با طول موج های ۵۳۲ نانومتر و ۷۸۵ نانومتر و استیج بزرگ برای نمونه های حجیم و نیز SWIFT (قابلیت تصویر برداری طیفی سریع سه بعدی)  توانایی آنالیز مولکولی طیف وسیعی از مواد را دارا می باشد. با توجه به قابلیت های ذکر شده این دستگاه پرکاربرد می تواند نیازهای متخصصین علوم مختلف از جمله پلیمر، خوردگی، مواد، رنگ، پوشش، بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک، داروسازی، آرایشی و بهداشتی، باستان شناسی، پزشکی قانونی و جرم شناسی، مواد غذایی، نیمه هادیها و الکترونیک، آنالیز دستگاهی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و ... را برآورده سازد. 

بیشتر
راه اندازی اولین آزمایشگاه تخصصی "پوششهای خطوط لوله و پوشش های در معرض آب آشامیدنی" در پژوهشگاه رنگ

راه اندازی اولین آزمایشگاه تخصصی "پوششهای خطوط لوله و پوشش های در معرض آب آشامیدنی" در پژوهشگاه رنگ

پژوهشگاه رنگ با در اختیار داشتن نیروی انسانی توانمند، متخصص و باسابقه در حوزه پوششهای خطوط لوله و بهره‌گیری از تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه پوششهای سطح، بیش از یک دهه ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای، پژوهشی و آزمایشگاهی در حوزه پوششهای لوله بوده است.  در راستای انجام رسالت خود  مبنی بر ارائه خدمات فنی به صنایع کشور، پژوهشگاه رنگ از ابتدای سال ۱۳۹۷ با بروزرسانی تجهیزات موجود و خرید تجهیزات جدید، در جهت توسعه و ارتقائ خدمات تخصصی در حوزه رنگ و پوششهای سطح گام برداشته است. با این رویکرد نو، پژوهشگاه رنگ، به عنوان تنها مرکز تخصصی دولتی در انجام آزمون های تخصصی پوشش لوله، آماده ارائه کلیه خدمات مشاوره ای، پژوهشی و آزمایشگاهی در حوزه پوششهای لوله و پوششهای در معرض آب شرب (مطابق استاندارد BS ۶۹۲۰) می‌باشد. شرکتها و سازمانهای فعال در حوزه تولید، اجرا و بازرسی پوششهای لوله مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و آب می‌توانند از این خدمات تخصصی بهره‌مند شوند.  

بیشتر
کسب رتبه Q۱ توسط نشریه Progress in Color, Colorants and Coatings

کسب رتبه Q۱ توسط نشریه Progress in Color, Colorants and Coatings

ضریب تأثیر یک شاخص کمی است که برای ارزیابی، مقایسه و رتبه‌بندی نشریات علمی در رشته‌های مختلف در سطح ملی یا برای مقایسه مجله‌ها در سطح بین‌المللی به کار گرفته می‌شود. این شاخص نشان‌دهنده فراوانی استنادهایی است که در طول یک دوره زمانی مشخص به یک مقاله چاپ و در یک نشریه داده می‌شود.این عامل همه ساله توسط پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) بر مبنای ارجاعات به هر یک از مجلات علمی، محاسبه و نتیجه در گزارش‌های سالانه ارجاع منتشر می‌شود. این ضریب، نه برای مقاله یا نویسنده، بلکه برای مجله محاسبه می‌شود. محاسبه بر مبنای یک دوره دو ساله صورت می‌گیرد؛ به عبارت دیگر برای هر سال معین، ضریب تاثیر یک مجله متوسط تعداد ارجاعات داده شده به هر مقاله‌ی منتشره در آن نشریه در طی دو سال متوالی قبلی می‌باشد.  در جدیدترین گزارش پایگاه استنادی جهان اسلام در سال ۱۳۹۷ نشریه Progress in Color, Colorants and Coatings متعلق به پژوهشگاه رنگ موفق به کسب رتبه Q۱ گردید. ضریب تاثیر اعلام شده برای نشریه Progress in Color, Colorants and Coatings معادل ۰/۲۰۰ است. ضمنا در رده‌بندی مجلات، نشریه Progress in Color, Colorants and Coatings رتبه ۲۴ را از بین ۵۰۲ نشریه کسب نموده است. 

بیشتر
اخذ گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار توسط آزمایشگاه فیزیک رنگ موسسه به عنوان اولین آزمایشگاه کالیبراسیون دستگاههای اسپکتروفتومتر انعکاسی در کشور

اخذ گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار توسط آزمایشگاه فیزیک رنگ موسسه به عنوان اولین آزمایشگاه کالیبراسیون دستگاههای اسپکتروفتومتر انعکاسی در کشور

 با توجه به کاربردهای وسیعی که دستگاههای اسپکتروفتومتر در سنجش، کنترل و دوباره تولید رنگ در صنایع مختلفی نظیر نساجی، کاشی و سرامیک، چاپ، چوب و کاغذ، آرایشی و بهداشتی، رنگ و رزین، خودروسازی، دندانپزشکی و پلاستیک دارند کنترل دقت و صحت این دستگاهها در سطح ملی و بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و تا کنون این دستگاهها برای کالیبراسیون با صرف هزینه‌های بسیار به کشورهای آمریکایی و اروپایی ارسال می‌شدند که با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی این مسئله با دشواری‌هایی روبرو گردیده است. آزمایشگاه فیزیک رنگ پژوهشگاه رنگ به منظور محقق نمودن اهداف اقتصاد مقاومتی و با تکیه بر دانش و امکانات روز دنیا و با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب، به عنوان اولین آزمایشگاه در سطح ملی امکان کالیبراسیون دستگاههای اسپکتروفتومتر انعکاسی را فراهم آورده و موفق به کسب گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد اداره کل استاندارد استان تهران گردید. 

بیشتر
کسب رتبه A توسط نشریه  Progress in Color, Colorants and Coatings

کسب رتبه A توسط نشریه Progress in Color, Colorants and Coatings

دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی با هدف ارتقای نشریات علمی کشور، طرح رتبه بندی نشریات علمی را بر اساس شاخص‌های مهمی چون وضعیت انتشار، نمایه در پایگاههای اطلاعات علمی، دارا بودن سامانه استاندارد و تکمیل اطلاعات در سامانه ارزیابی نشریات علمی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد و بر اساس آن نشریات را در چند سطح رتبه بندی می‌کند. این ارزیابی تا به حال دو دوره برگزار شده و در حال حاضر بررسی دوره سوم آن برای نشریات انگلیسی به پایان رسیده است.  در جدیدترین گزارش دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نشریه علمی-پژوهشی Progress in Color, Colorants and Coatings متعلق به موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش با امتیاز ۸۰ موفق به کسب رتبه A گردید. علاقمندان برای مطالعه مقالات این نشریه می توانند از طریق وبگاه آن به آدرس www.pccc.icrc.ac.ir  مراجعه نمایند.

بیشتر