کسب دکترای رشته مهندسی رنگ توسط پژوهشگر پژوهشگاه رنگ

۱۴ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۲ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۳۸۴

   محقق پژوهشگاه رنگ در تیرماه ۱۴۰۲، موفق به " بررسی اثر چسبناکی و تراوایی فیلم نسبت به یون هیدروکسید بر توان پرت پوشی نانوپوشش های اکریلیک کاتیونی/ رس" گردید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رنگ، دکتر مهدی حقی مجری طرح مذکور در خصوص طرح چنین گفت:
در این تحقیق اثر چسبناکی و تراوایی فیلم نسبت به یون هیدروکسید بر توان پرت‌پوشی الکتروپوشش‌های اکریلیک کاتیونی حاوی نانو ذرات رس مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی در این مطالعه، درک صحیح از ساز وکارهای اولیه‌ی تشکیل فیلم در نقاط دور از دسترس مانند سطح داخلی لوله‌های فلزی، قسمت‌های محصور‌ شده از ساختارهای جعبه ای و داخل سطوح فلزی با ابعاد مکعبی و اجسام با هندسه ی پیچیده است. در این پروژه تعداد مشخصی از رزین های اکریلیک کاتیونی با جرم مولکولی و دمای انتقال شیشه ای مختلف سنتز شده است و با درصدهای استوکیومتری بین۳۷/۵تا ۱۰۰ درصد با استفاده از اسید لاکتیک باردار شد تا بهترین نسبت پایداری پراکنه حاصل شود، سپس حمام الکتروپوشانش با درصد جامد یکسان با روش‌های اعمال پتانسیل ثابت روی زیرآیندهای آلومینیم و فولاد کربنی فسفاته ترکیب الکتروشیمیایی انجام شد و همچنین درصدهای وزنی (۰/۱ تا ۰/۵) از نانوذرات رس اصلاح شده نیز به حمام‌های تهیه شده، اضافه شده و پس از ترسیب، خواص فیزیکی/ شیمیایی پوشش‌ها مورد مقایسه قرار گرفت. در این مطالعه از یک پتانسیومتر نصب شده در نزدیک‌ترین موقعیت ممکن روی سطح کاتد جهت بررسی میزان نفوذ یون های هیدروکسید از سطح کاتد به سمت توده ی محلول استفاده شد و هم‌چنین با اندازه‌گیری زمان القاء و رسم منحنی های چگالی جریان-زمان واختلاف پتانسیل-زمان و اندازه‌گیری توان پرت‌پوشی حمام با روش لوله و میزان چسبناکی ذرات لخته شده با روش کشش و مشاهده تصاویر FE-SEM درانتهای ترسیب به موارد موثر در توان پرت پوشی و سازوکار تشکیل فیلم در نقاط دور از دسترس  پی‌بردیم. با توجه به ساختار ورقه‌ای نانوذرات رس در الکتروپوشش‌های کاتدی، این ذرات می‌توانند مانع از نفوذ یون‌های هیدروکسید به داخل توده محلول شده و باعث بهبود توان پرت‌پوشی و ویژگی ضد خوردگی پوشش شوند. نتایج آزمون مه نمکی و EIS تحلیل و نحوه تاثیر این عوامل کمک شایانی نمود. با عنایت به اینکه که زمان القاء در ابتدای فرایند دارای اهمیت فراوان برای شروع لخته‌شدن ذرات دریک سل الکتروپوشانش است زمان خاتمه نیز مورد توجه برای درک فرایند پرت‌پوشی و رسیدن پوشش به نقاط دور از دسترس خواهد بود و با توجه به فشار گاز هیدروژن ایجاد شده روی سطح کاتد مقدار چسبناکی ذرات لخته شده به سطح و هم‌چنین به خود ذرات از اهمیت بالایی برخوردار است. نتایج نشان داد بهترین نسبت نانو کلی اصلاح شده برای ایجاد ویژگی ضدخوردگی، توان پرت پوشی و لبه‌پوشی مناسب مقدار ۰/۳ درصد  است.
خاطر نشان می شود که طرح مذکور به راهنمایی پروفسور زهرا رنجبر عضو هیات علمی پژوهشگاه رنگ و دکتر حسین کاظمیان عضو هیات علمی دانشگاه Northern British Columbia کانادا انجام گرفت. پژوهشگاه رنگ این موفقیت را تبریک عرض نموده و برای محققین طرح آرزوی سربلندی و پیروزی بیشتر دارد.