ساخت پوشش های خود ترمیم شونده نانوکامپوزیتی جدید توسط اعضاء هیات علمی پژوهشگاه رنگ

۲۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۴ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۸۵۲

اعضاء هیات علمی پژوهشگاه رنگ توانستند پوشش های نوین نانوکامپوزیتی هیبریدی با ویژگی خودترمیم شوندگی را طراحی و تولید نمایند که قادر است چندین برابر محصولات مشابه خود اثربخش باشد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رنگ این محصول توسط دکتر مهران رستمی، دکتر مرتضی گنجایی و دکتر بهرام رمضان زاده از اعضاء هیات علمی پژوهشگاه رنگ و مهندس یگانه حاجی‌علی‌اکبری دانشجوی دکترای پژوهشگاه، طراحی و تولید شد. این محصول با استفاده از دو رویکرد محافظت از خوردگی فعال و خودترمیم شوندگی، طراحی و تولید شده است که گام نوینی در فناوری حفاظت از انواع سازه های فلزی و لوله های انتقال فراورده های نفتی و غیر نفتی است. 
به گفته مجریان طرح، پوشش محافظتی تولید شده دارای ویژگی منحصر به‌ فرد حفاظت همزمان فعال و هوشمند است.،  به ‌ آن معنا که نانومواد به کاررفته در این پوشش به صورت فعال و تعاملی با محیط از خوردگی جلوگیری می‌کند و ذات خودترمیم‌شونده پوشش در صورت ایجاد نقص به صورت هوشمند خود را ترمیم کرده، از خوردگی زیرآیند ممانعت به عمل می‌آورند. این حفاظت از زمان اجرا تا به کارگیری آن در سازه و سپس پس از مدفون شدن در خاک نیز ادامه می‌یابد. این نوع پوشش به دلیل تعامل با محیط اطراف می‌تواند نسبت به شرایط محیطی پاسخگو بوده، براساس تغییرات محیطی عملکرد بهتری نسبت به پوشش‌های متداول داشته باشد. این پوشش برای اولین بار در ایران و جهان طراحی و تولید شده است و با توجه به ماهیت مواد به کار رفته در آن، مساله‌ جدایش کاتدی که مهمترین نقطه‌ضعف پوشش‌های حفاظتی است، برطرف شده است. 
دکتر گنجایی به عنوان یکی از مجریان این طرح معتقد است که نتایج این طرح می‌تواند از منظر اقتصادی بسیار مهم و مورد توجه باشد. به این ترتیب که بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در این پوشش از محصولات پتروشیمی‌های داخل کشور تهیه‌ می‌شود و محصول نهایی با ایجاد ارزش افزوده قابل توجه به یک محصول تجاری مهم و راهبردی برای کشور تبدیل می‌شود. نقطه قوت دیگر این محصول، عدم ایجاد مخاطرات زیست محیطی آن بوده که بعد از استفاده، هیچگونه آلودگی در خاک و یا محل مورد استفاده ایجاد نمی‌کند و همچنین مواد آلی فرار(Volatile Organic) در آن وجود ندارد. پیش بینی مجریان این طرح آن است که این پوشش به دلیل عدم وجود جدایش کاتدی و هوشمند بودن آن، عمر طولانی و حداقل ۵۰ سال را داشته باشد. البته این نوع پوشش در جهان جدید است و شرایط پاسخگویی آن در مقایسه با پوشش های متداول به طور دقیق مشخص نیست بنابراین، طول عمر آن حتی ممکن است بیش از ۵۰ سال باشد. خروجی این طرح یک محصول و دانش فنی آماده ورود به بازار است و می‌تواند توسط تولیدکنندگان صنعتی به صورت تجاری تولید و عرضه شود. کاربردها و محل‌های فراوان مورد استفاده از این فناوری در سازه های فلزی، لوله های انتقال، انواع قطعات و تجهیزات مانند فلنج‌ها، شیرها و ... که اشکال پیچیده‌ای دارند، سبب شده که تولید آن مقرون به صرفه باشد.
نتایج این طرح در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در تاریخ ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱، با حضور مقام عالی وزارت پروفسور زلفی گل، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری رونمایی گردید.