همکاری پژوهشگران پژوهشگاه رنگ در بومی سازی رنگ پارچه چادر مشکی (دانش فنی رنگزا، رنگرزی و تکمیل)

۰۳ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۵ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۰۸۴

ایران به عنوان بزرگترین مصرف کننده پارچه چادر مشکی، سال‌هاست که با محدودیت هایی در تولید پارچه آن مواجه است. مشکلی که در دولت‌های مختلف مطرح شده؛ اما همچنان به قوت خود باقی است و انگار عزمی برای برطرف کردن آن وجود نداشته است. طبق آمار ایران سالانه حدود ۵۰ میلیون متر مربع پارچه چادر مشکی نیاز دارد که ۸۰ تا ۸۵ درصد این میزان وارداتی بوده و از کشورهایی همچون کره جنوبی، تایوان و چین وارد و تهیه می شود.

در این ارتباط و به همت مدیر کل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت و در راستای بومی سازی زنجیره ارزش پارچه چادر مشکی، جلسه ای در تاریخ 9 آذرماه 1401 در محل آن دفتر تشکیل شد. در این جلسه که جمعی از تولیدگنندگان، تامین کنندگان و پژوهشگران حضور داشتند پیرامون مشکلات و رفع موانع تولید مذاکراتی صورت گرفت.
نظر به اقدامات موثر صورت گرفته در پژوهشگاه رنگ در خصوص باز تولید مواد رنگزا و رنگ همانندی رنگ منسوجات، مقرر گردید بررسی های تکمیلی برای امکان سنجی و بومی سازی دانش فنی ساخت ماده رنگزای چادر مشکی توسط محققین پژوهشگاه رنگ در دو گروه بازتولید و کنترل رنگ و مواد رنگزا صورت گرفته و نتیجه به شرکت های متقاضی  )نساجی حجاب شهرکرد و نای زرین اصرفهان) و دفتر صنایع منسوجات و پوشاک جهت ادامه و نحوه همکاری گزارش شود.