انتشار مقاله عضو هیئت علمی پژوهشگاه رنگ در نشریه Chemical Engineering Journal

۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۳۶۱

مقاله دکتر بهرام رمضان زاده عضو هیات علمی گروه پژوهشی پوشش های سطح و خوردگی پژوهشگاه رنگ، تحت عنوان:
 "Chemically controlled nitrogen-doped reduced-Graphene/Graphite oxide frameworks for aiding superior thermal/anti-corrosion performance: Integrated DFT-D & experimental evaluations" 
در نشریه معتبر "Chemical Engineering Journal" با ضریب تاثیر (IF) 16.744 و درجه کیفی Q1 از مجموعه مقالات انتشارات معتبر Elsevier چاپ شد.
این مقاله مستخرج از رساله دکترا دانشجوی مقطع دکترا پژوهشگاه رنگ، مهندس مطهره کرامتی نیا و با همکاری عضو دیگر هیات علمی پژوهشگاه رنگ دکتر محمد مهدویان می باشد. در این پژوهش برای اولین بار نانو صفحات اکسید گرافن نیتروژن دوپ، به دو روش دوپینگ در صفحه و لبه¬ تهیه گردید. هدف اصلی از این پژوهش افزایش مکان های جذبی بر روی نانوصفحات با رویکرد جذب حداکثری بازدارنده خوردگی بر پایه کاتیون روی بوده که از دو منظر آزمایشگاهی و شبیه سازی DFT مورد ارزیابی قرار گرفته است. نانوحامل ساخته شده علاوه بر خواص بازدارندگی خوردگی سدگر/فعال مناسب، به عنوان یک پلتفورم برای اتصال چارچوب های فلز-آلی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که نتایج آن در مقاله بعدی منتشر خواهد شد. چنانکه برهمگان واضح است، خوردگی و اثرات منفی آن از جنبه های مختلفی صنعت و توسعه آن را تحت الشعاع قرار داده و مانعی پرهزینه برای توسعه پایدار است. نانوحامل طراحی شده در این پژوهش می تواند علاوه بر حفاظت موثر، در حفظ منابع ملی موثر باشد. از طرف دیگر کاربرد این ترکیب، سبب کاهش تعداد لایه های حفاظتی شده، بنابراین درصورت استفاده از آن علاوه بر تسهیل اعمال پوشش، در زمان و منابع نیز صرفه جویی خواهد شد. کاربرد اصلی این پژوهش در حفاظت از سامانه های در معرض اتمسفر خوردنده مانند پل ها، مخازن، لوله ها و تاسیسات ساحلی و غیره می باشد. این پروژه در راستای کاربردی کردن پژوهش های دوره تحصیلات تکمیلی و توسعه پژوهش های تقاضامحور انجام شده است.
موفقیت علمی و پژوهشی دکتر بهرام رمضان زاده باعث افتخار پژوهشگاه رنگ بوده و امید است در سایه ایزد یکتا بتوانید همچون گذشته در مسیر پژوهش و توسعه علمی، ارتقا شاخص های فناورانه جامعه و تحقق اهداف نقشه علمی کشور عزیزمان موفق و موید باشید.