ششمین جلسه مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور در سال جاری به میزبانی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۷ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۳۱۷

به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به نقل از  مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ششمین جلسه مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با حضور روسای پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی عضو برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور ضمن خوشامدگویی، حضور همه اعضاء مجمع در جلسات را مهم دانست و از اعضاء خواست تا به منظور نتیجه‌گیری و هم افزایی بیشتر به صورت مستمر در جلسات مجمع حضور داشته باشند. وی همچنین تعیین تکلیف موظف اعضاء هیات علمی پژوهشی را امری مهم و دستور جلسه آتی مجمع دانست و از اعضاء  خواست تا نظرات خود را برای جمع‌بندی این موضوع ارائه کنند.
در ادامه دکتر طاهری نیا با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه، در خصوص سیاست‌های کلی برنامه هفتم در بخش آموزش عالی توضیحاتی را ارائه داد و از حاضرین خواست تا دیدگاه‌های خود در این زمینه را مطرح کنند. 
سپس دکتر قاضی نوری، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نسبت به معرفی گروه‌های پژوهشی، فعالیت‌ها، ماموریت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مرکز مطالبی را ارائه کرد.
در  این جلسه همچنین در خصوص ماموریت گرایی و استقلال دانشگا‌ها و مراکز پژوهشی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه  بحث و تبادل نظر صورت گرفت و حاضرین در جلسه با تاکید بر اهمیت نقش‌ پژوهشگاه‌ها در حل مسائل کشور، استقلال ساختاری، تشکیلاتی پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و لزوم افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در پایان دکتر قاضی نوری با مروری اجمالی بر طرح ارائه بسته سیاستی تحقق ماموریت گرایی موسسات پژوهشی، با بررسی چالش‌های موسسات و مراکز پژوهشی، چارچوب پیشنهادی ماموریت گرایی موسسات پژوهشی از منظر تامین مالی، نظام ارزیابی و مدیریت نیروی انسانی را ارائه داد و از روسای مراکز عضو خواست تا نقطه نظرات خود پیرامون پیشنهاد ارائه شده را به مرکز ارائه نمایند.