برگزاری نشست مجمع پژوهشگاه‌های کشور در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۵ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۶۳۴

نشست مجمع پژوهشگاه‌های کشور با حضور دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، سرکار خانم پروفسور رنجبر ریاست پژوهشگاه رنگ و روسای دیگر پژوهشگاه‌ها، در روز سه شنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰، در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر پیگیری حل مسائل و مشکلات کشور در پژوهشگاه‌های کشور تاکید کرد.
در ابتدای این نشست دکتر علیرضا عشوری رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن خیرمقدم به اعضای مجمع پس از معرفی کوتاه سازمان، ابراز امیدواری کردند که در جلسه امروز با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم موضوعات مختلف و مبتلای پژوهشگاه‌ها مطرح و راه حل‌های مناسب پیشنهاد شود.
 در ادامه دکتر حسین میرزایی دبیر مجمع پژوهشگاه‌های کشور ضمن بیان ضرورت بررسی نظام مسائل پژوهشگاه‌ها اذعان داشت: در حال حاضر موارد زیر باید مورد بررسی، تدوین و در صورت نیاز در مجموعه وزارت علوم و کشور نهادینه گردد.

•    نقش پژوهشگاه‌ها در رفع چالش‌های مهم کشور
•    ماموریت و جایگاه پژوهشگاه‌ها در وزارت عتف و توسعه کشور
•    شاخص‌های ارزیابی عملکرد در پژوهشگاه‌ها
•    تشکیلات و چارت سازمانی متناسب با ماموریت پژوهشگاه‌ها
•    تامین بودجه و اعتبار پژوهشی مورد نیاز متناسب با ماموریت‌ها
•    تعیین موظفی اعضا هیات علمی
•     نحوه‌ی تامین وجذب اعضای هیأت علمی و پژوهشگران (دستیاران پژوهشی- پسادکتری و ...) در پژوهشگاه‌ها
•    شاخص‌های ترفیع و ارتقا اعضای هیأت علمی و پژوهشگران
•    تدوین مدل همکاری موثر و هم افزای پژوهشگاه‌ها با پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها

در ادامه نشست دکتر صالحی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست گفت: باید در حوزه وظایف و ماموریت خود در وزارت علوم بتوانیم هنر حل مسئله را داشته باشیم. در حال حاضر در معاونت پژوهشی علاوه بر نگاه استراتژیک،  نگاه اجرایی هم وجود دارد و امیدواریم کارهای خوبی با کمک شماها انجام دهیم.
وی در خصوص تدوین برنامه‌های کلان در معاونت پژوهشی اظهار داشت: در حال حاضر تدوین برنامه‌های کلان در معاونت پژوهشی در حال انجام می‌باشد که بعضی از این برنامه‌ها مشخص و تدوین شده است. از جمله در حوزه مرجعیت علمی، اثربخشی تحقیقات، ترویج و فرهنگ سازی و هم‌چنین دیپلماسی علم و فناوری در سطح ملی و بین المللی و در حوزه‌های دیگر نیز در حال اقدام هستیم. در بحث استفاده از توانمندی‌های داخلی نیز یکی از کارهای در حال انجام پیگیری مقدمات شبکه سازی زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت آزمایشگاه‌های کشور در دستگاه‌های مختلف است که امیدواریم به زودی انجام گیرد.
دکتر صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های بودجه، ما باید به سمت جذب منابع با توجه به ماموریت پژوهشگاه از جاهای مختلف حرکت کنیم و در این راستا در معاونت پژوهشی این آمادگی برای ایجاد و هماهنگی‌های لازم با سایر نهادها و دستگاه‌ها با توجه به برنامه ارائه شده از طرف پژوهشگاه‌ها برای حل مسائل کشور وجود دارد و حمایت خواهیم کرد.
ایشان در پایان از مدیران پژوهشگاه‌ها تقاضا کرد ضمن شناسایی مسائل و مشکلات کشور با ارائه برنامه‌های هدفمند برای رسیدن به حل این مسائل برنامه‌ریزی کرده و در این راستا حرکت کنند.
قابل ذکر است در انتهای نشست با توجه به پایان یافتن زمان تصدی دبیری مجمع پژوهشگاه‌های کشور ضمن قدردانی از زحمات دکتر حسین میرزایی در زمان تصدی این ماموریت، با رای اکثریت اعضا، دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان دبیر مجمع پژوهشگاه‌ها انتخاب شد.