کتاب "پوشش های تبدیلی-شیمی و فناوری" منتشر شد

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۵ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۸۵۲

روابط عمومی پژوهشگاه رنگ با کمال افتخار به اطلاع می رساند کتاب "پوشش های تبدیلی- شیمی و فناوری" توسط انتشارات پژوهشگاه رنگ، منتشر گردید. گردآورندگان این اثر آقای دکتر رضا امینی و خانم دکتر پونه کاردر در خصوص این اثر ذکر کرده اند که :
پوشش ها لایه هایی با ضخامت کمتر از زیرایندی هستند که بر روی آن به کار می روند و ویژگی های خاصّی به آن می دهند. پوشش ها و لایه های محافظ به دلیل های گوناگونی به کار گرفته می شوند که مهم ترین هدف آن ها جداسازی یک جسم از پیرامون آن است. به صورت تجربی، پوششی به عنوان پوشش کامل وجود ندارد و هیچ پوششی نمی تواند محافظت کامل را فراهم سازد. به طور کلّی هر اندازه عمر سودمند و بازدهی یک سامانه ی پوششی افزایش یابد، هزینه های اجرای آن نیز زیادتر می شود. دو نمونه از مهم ترین عملکردهای بی شُمار پوشش ها، حفاظت و آراستن است. مهم ترین نقش پوشش ها از دیدگاه اقتصادی، حفاظت از سطح زیرایند است. پوشش ها به نگه داری و افزایش ویژگی های کاربردی بیشتر محصول ها کمک می کنند و بنابراین بسیار ارزشمند هستند. پوشش های پُرشماری با توانایی حفاظت از خوردگی وجود دارند که از این میان، پوشش های تبدیلی از اهمّیّت ویژه ای برخوردار هستند و در این کتاب به آن ها پرداخته شده است.
در آغاز این کتاب، پوشش های تبدیلی تعریف و شناسانده شده اند. سپس گونه های جوراجور پوشش های تبدیلی شناخته شده مانند پوشش های تبدیلی آندایزشده، پوشش های تبدیلی کروماته، پوشش های تبدیلی فسفاته و پوشش های تبدیلی زیست سازگار، به صورت مو به مو بازشکافی شده اند.
نویسندگان ذکر کردند که در هنگام نوشتن این کتاب، بیشینه ی توانایی و تلاش خویش را در پاسداشتِ واژگان و ترکیب های زیبا، رَسا و شَکَرینِ زبانِ فارسی به کار گرفته اند.
بی گمان این کتاب نیز مانند هر متن علمی و فنی دیگری که به زیور طبع آراسته می شود، عاری و خالی از لغزش و خطا و کاستی نیست. بنابراین آگاهی یافتن از پیشنهادها و نظرهای ارزشمند خوانندگان گرامی به هنگام چاپ دوباره ی کتاب، بسیار کارساز و رهگشا خواهد بود.
خداوند بزرگ، مهربان، همه چیز دان، همه کار توان و همه جا عیان را شکرگزاریم که دستگیری مان کرد، قدم به قدم، از آغاز تا پایان این کتاب. امیدوار و آرزومندیم که دستاوردمان به تلاش و کوشش مان بیارزد و برایند کارمان، گره ای کوچک از مشکلات دانشگاهی و صنعتی کشور عزیزمان، ایران اسلامی، باز کند.
ما را به جُز تو در همه عالَم عزیز نیست        گَر رَد کُنی بضاعتِ مُزجات وَر قَبول

علاقمندان میتوانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاد دانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرس jdamirkabir.ac.ir/shop خریداری نمایند.