اصول رنگسنجی و مدیریت رنگ نمایشگر
نویسندگان : دکتر کیوان انصاری ، دکتر علیرضا محمودی نهاوندی
تعداد صفحه ها: ۱۷۶ صفحه
تعداد فصل ها: ۱۱
قطع : وزیری
شابک : 978-622-95263-7-8
صفحه نمایشگر چیزی جز مجموعه ای از پیکسل های تصاویر نیست. به دست آوردن یک تصویر رنگی دقیق و صحیح بر روی نمایشــگر هدف اصلی فرآیند مدیریت رنگ اســت. اگر تصویر دیده شــده بر روی نمایشــگر، نمایانگر مقدار صحیح پیکسل ها نباشد در این صورت اطلاعات غلط تصویری که مهمترین آن رنگ است به نمایش در خواهند آمد. همچنین اگر نمایشگر بر مبنای استانداردهای مدیریت رنگ تنظیم نشده باشد، ادامه روند کار برای کاربر حرفه ای غیر قابل استناد خواهد بود. بنابراین نمایش صحیح رنگ ها توسط نمایشگر وظیفه ای است که بر عهده مدیریت رنگ است.
در این کتاب ســعی شــده اســت که دانش عملی مدیریت رنگ و تئوریهای مورد نیاز برای درک مفاهیم آن توضیح داده شــود. کتاب در دو بخش تنظیم شده است در بخش اول با عنوان نمایشگرهای رنگی و اصول دوباره تولید رنگ در آن ها، طی فصل های اول تا پنجم در خصوص پیشینه تاریخی ساخت تلویزیون های رنگی و نمایشــگرهای اولیه، و معرفی اجمالی انواع نمایشگرها و تفاوت ها و مزیت و معایب آنها و روشهای ارســال ســیگنال برای تولید رنگ روی نمایشگر و نیز مفهوم محدوده رنگی و مفهوم و چرایی کالیبراســیون نمایشــگرها و نقطه نظرهای متخصصین فیزیک رنگ در خصوص برخی جنبه های فنآوری که میتواند نمایشگرها را کالیبره نمود، اشاره شده است.
بخــش دوم با عنوان اصول رنگ و مدیریت آن در نمایشــگرها اســت که طی فصل های ششــم تا یازدهم بدان پرداخته شــده اســت. از فصل ششم تا هشــتم اصول تئوری فیزیک رنگ و مشخصه یابی نمایشــگرها و نیز بیان پارامترهای مدیریت رنگ بیان شــده و در فصل نهم و یازدهم به کلیه مواردی که باید به عنوان پیش نیازهای مشــخصه یابی رنگ نمایشــگرها در شــروع فرآیند مدیریت رنگ به آن توجه شــود و همچین مــوارد و نکته های لازمی که بعد از اجرای فرآیند مدیریــت رنگ باید رعایت و یا در نظر گرفته شــوند پرداخته شــده اســت. در فصل دهم بصورت گام به گام اجرای عملی فرآیند مدیریت رنگ بر روی نمایشگر بصورتی که با کمک نرم افزارها و سخت افزارهای مربوطه، قابل استفاده برای گرافیست ها، عکاسان دیجیتال، چاپخانه های دیجیتال و نیز کلیه دانشجویان رشته های مرتبط و محققین باشد توضیح داده شده است.
فهرست مطالب کتاب اصول رنگ سنجی و مدیریت رنگ نمایشگرها
فصل اول: تاریخچه تلویزیونهای رنگی بعنوان اولین نمایشگرها
فصل دوم: انواع نمایشگرهای رنگی
فصل سوم : اصول تولید سیگنالهایرنگ در نمایشگرها
فصل چهارم: مفهوم محدوده رنگی در نمایشگرها
فصل پنجم: کالیبراسیون نمایشگرها
فصل ششم : اصول تئوری فیزیک رنگ
فصل هفتم : مشخصهیابی یک نمایشگر
فصل هشتم: تئوری مدیریت رنگ
فصل نهم : پیش از شروع عملیات مدیریت رنگ
فصل دهم: روش اجرایی مدیریت رنگ برای نمایشگر
فصل یازدهم: پیشنهادهایی برای بهینه سازی فرآیند مدیریت رنگ