به همت محققان پژوهشگاه رنگ صورت پذیرفت؛

بهینه سازی عوامل موثر بر فرایند فسفاته کاری سازه های فلزی به کار رفته در صنایع مبلمان و دکوراسیون
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۶ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۵۴۴

بهینه سازی عوامل موثر بر فرایند فسفاته کاری سازه های فلزی به کار رفته در صنایع مبلمان و دکوراسیون

محققان پژوهشگاه رنگ برای نخستین بار موفق به بهینه سازی عوامل موثر بر فرایند فسفاته کاری سازه های فلزی به کار رفته در صنایع مبلمان و دکوراسیون شدند. این پروژه در قالب طرح صنعتی توسط اعضای هیات علمی پژوهشگاه رنگ به عنوان مجری به انجام رسید.
  از جمله خواصی که از پوشش های فسفاته انتظار داریم افزایش مقاومت خوردگی فلز است. پوشش فسفات روی یک پوشش مرسوم برای فسفاته کردن سطح فلز است که در صنعت استفاده می شود و مقاومت خوردگی نسبتاً خوبی ایجاد می کنند. امروزه تحقیقات وسیعی بر روی اضافه کردن برخی کاتیون های فلزی نظیر نیکل، مس و منگنز به حمام فسفات روی و تشکیل پوشش فسفاته تری کاتیونیک صورت گرفته است و نتایج خوبی هم در پی داشته است.
در این پروژه با اضافه کردن یون منگنز به حمام فسفات روی، یک پوشش فسفات روی  منگنز بر روی سطح آهن تشکیل می شود که از مقاومت خوردگی نسبتـﴼ بالایی برخوردار است و دلیل این امر را می توان، تغییر در آرایش بلوری پوشش فسفاته به دلیل حضور کاتیون منگنز تعبیر کرد. در این تحقیق ابتدا تشکیل  پوشش های فسفاته بر روی سطح فلز مورد بررسی قرار گرفته است و سپس خواصی که پو شش های فسفاته بر روی سطح ایجاد می کنند مورد بررسی قرار گرفته و عواملی که باعث بهبود برخی خواص پوشش های فسفاته  می شوند مورد آزمایش قرار گرفته است .