برگزاری جلسه هم اندیشی راهبردهای بخش پژوهش و فناوری در توسعه صنعت آرایشی–بهداشتی

۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۸ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۶۳۱

یکی از ماموریت های پژوهشگاه رنگ شناسایی صنایع هدف و کمک به تحقق برنامه های آن ها در زمینه تحقیق و پژوهش، توسعه و بهبود، تولید و کنترل کیفیت محصول نهایی می باشد. یکی از صنایع هدف شناسایی شده صنعت آرایشی – بهداشتی است. طبق گزارشات بدست آمده، صنعت آرایشی و بهداشتی رو به رشد بوده و میانگین رشد آن از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ حدود ۴.۵ درصد تخمین‌زده شده است. همچنین میزان تولید و صادرات در ۲ سال گذشته در تولید محصولات آرایشی - بهداشتی روند رو به رشدی داشته است. لذا با توجه به رتبه علمی ایران در حوزه شیمی و داروسازی ادعا شده امکان تبدیل به قطب تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در منطقه وجود دارد. گزارشات نشان می دهد با توجه به تجربه جدید در حوزه صنعت آرایشی، شرکت‌های بزرگ در این حوزه سالیانه ۸۰ ماده اولیه جدید تولید و ۲۵ درصد فرآورده‌های خود را باز فرمول نویسی و با طراحی جدید وارد بازار می‌کنند.    
افزایش چشمگیر انواع محصولات بهداشتی و آرایشی، وجود محصولات غیراصل با قیمت پایین تر، تقاضای بالای مشتریان و همچنین طیف گسترده مشتریان در سنین مختلف با تقاضاهای متفاوت، حضور شرکت های تولیدی و وارداتی و رقابت بین آنها فرصت مناسبی برای حضور یک مرکز تخصصی پژوهشی مانند پژوهشگاه رنگ را اجتناب ناپذیر می کند. 
در این راستا جلسه هم اندیشی  با موضوع راهبردهای بخش پژوهش و فناوری در توسعه صنعت آرایشی – بهداشتی با حضور محققین پژوهشگاه رنگ و صاحبان صنعت در تاریخ 19 آبان ماه سال جاری تشکیل شد. هدف اصلی این نشست که با حضور سرکار خانم دکتر کمپانی به نمایندگی از انجمن آرایشی - بهداشتی، جناب آقای مهندس سخی از شرکت پاکشو و آقای مهندس میرزائیان مدیر آزمایشگاه تخصصی آزمانانو سیستم تشکیل شد هم اندیشی و برنامه ریزی برای ورود و حضور موثر بخش پژوهش و فناوری از پژوهشگاه رنگ در صنعت آرایشی – بهداشتی بود. حاضرین در جلسه از پژوهشگاه رنگ آقای دکتر قرنجیگ(معاون پژوهشی)، آقای دکتر صفی(رییس پژوهشکده فیزیک رنگ)، آقای دکتر قاسمی(عضو هیات علمی گروه رنگدانه های معدنی و لعاب) و آقای دکتر صادقی(مدیر گروه مواد رنگزای آلی) بودند. 
در جلسه مذکور که با معرفی پژوهشگاه رنگ، پتانسیل های موجود و طرح های انجام شده در حوزه آرایشی – بهداشتی شروع شد هر یک حاضرین نظرات و پیشنهاداتی ارائه دادند که در یک جمع بندی به شرح زیر گزارش می شوند:

  1. پیشنهاد تشکیل هسته پژوهشی آرایشی – بهداشتی در پژوهشگاه رنگ با حضور اعضای ثابت صنعت و محققین پژوهشگاه رنگ
  2. آموزش نیروی متخصص و برگزاری دوره های تخصصی برای مسئولین فنی صنعت
  3. برگزاری نشست های تخصصی بیشتر با صاحبان صنعت
  4.  تامین برخی از مواد اولیه موردنیاز و کمک به افزایش تکرارپذیری کیفیت آنها
  5. دعوت از سرمایه گزاران برای مشارکت در برنامه¬ها
  6. تدوین استانداردهای لازم و ضروری 

در پایان این جلسه مقرر شد جلسه فوق با حضور میهمانان بیشتری تا تعیین دقیقتر سیاست ها و برنامه های همکاری پژوهشگاه و صنعت ادامه یابد.