کتاب "پوشش‌های خودترمیم‌شونده: شیمی و فناوری" منتشر شد.

۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۵ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۵۳۵

با کمال افتخار به اطلاع می رساند کتاب "پوشش‌های خودترمیم‌شونده: شیمی و فناوری" توسط انتشارات پژوهشگاه رنگ، منتشر گردید. گردآورندگان این اثر خانم دکتر پونه کاردر، آقای دکتر حسین یاری و آقای دکتر رضا امینی در پیشگفتار این اثر ذکر کرده اند که: 
مواد خودترمیم‌شونده به طور تقریبی برای بیشتر کاربردها در تمامی صنایع در آینده پیش‌بینی می‌شوند. کاربردهای محدود این پوشش‌ها تا به امروز بیشتر در زمینه‌ی خودرو، هوا و فضا و صنایع ساختمان است. برای مثال، شرکت نیسان موتور اولین شفاف‌پوشه‌ی خودترمیم‌شونده در جهان را برای سطوح خودرو تجاری‌سازی کرده است. این پوشش دربردارنده‌ی رزین‌های بسیار کش‌‌سان است که از رسیدن خراش به لایه‌های داخلی یک سطح خودروی رنگ شده جلوگیری می‌کنند. بخش صنعتی دیگر که برای کاربردهای مواد خودترمیم‌شونده در نظر گرفته می‌شود، صنعت هوا و فضاست. استفاده از کامپوزیت‌ها در هواپیما در سال‌های گذشته به شدت رشد کرده است. کامپوزیت‌های تقویت شده با الیاف توخالی یک راه‌حل ممکن برای بازیابی ترک یا صدمه هستند. پلیمرهای خودترمیم‌شونده راه خود را در کاربردهای فضایی نیز یافته‌اند. در صنعت ساختمان نیز کاربردهای گوناگونی از مواد خودترمیم‌شونده پیدا شده است. برای مثال، به کارگیری بتون‌های خودترمیم‌شونده به زودی به واقعیت خواهد پیوست. پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی خودترمیم‌شونده برای اجزای فلزی ساختمان مانند فولاد برای رسیدن به طول عمر طولانی با هزینه‌های تعمیر کمتر، سودمند هستند.
علاقمندان میتوانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاد دانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرس jdamirkabir.ac.ir/shop خریداری نمایند.

 

کلید واژه ها: رضا امینی حسین یاری پونه کاردر خودترمیم‌شونده پوشش های سطح کتاب